چرا تعداد خرک های سنتور از ۱۲ به ۹
بهترین استاد آموزش سنتور در شرق تهران
ثبت نام کلاس
علت تغییر تعداد خرک های سنتور
بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران
اکثر ساز هایی که به ایران آورده می شد ۱۲ خرک بود و پس از گذشت زمان نیاز به تعمیر داشت و کم کم کوچکتر می شود و مجبور بودند ۱۱ خرک بر روی صفحه قرار دهند و گاه به ۱۰ یا ۹ خرک هم می رسید.
اما اصولا ابعاد و تعداد خرک ها در سنتور علمی نبود و با مقدار تحمل کششی سیم های فلزی مطابقت نداشت.
امروزه هم هنوز قادر به استفاده از سیم فلزی داخلی برای سنتور نیستیم و سیم ساز، در ایران تولید نمی شود و از سیم های وارداتی استفاده می کنیم.
سیم هایی که عمدتا ضخامت ۰.۴۰ میلیمتر دارند یا سنتورهایی به سبک ورزنده یا قدیمی تر که ضخامت ۰.۴۵ داشته اند.
ایجاد صدای خوب و مطلوب شرقی، در سنتور های ۱۲ خرک هم کار مشکلی بود؛ تا جایی که کم کم ۱۰ و ۹ خرک عمومیت پیدا کرد.
البته اساتیدی چون استاد شجریان بر روی ۱۰ خرک تاکید دارند. از ابتکاراتی که انجام دادید ، بگویید.
یکی از مشکلاتی که همیشه با آن روبرو می شوند، چسب سنتور در مناطقی هستند که باز هستند و اقلیمی های مختلف هستند.
قبل از ساختن سنتور از سریش حیوانی استفاده می شود که بدترین چسب دنیا می شود.
مجموعه ای از حیوانات این است که موریانه آن را می خورد و بر آن تأثیر می گذارد و حرارت بیش از حد باعث باز شدن آن می شود.
من از چسب های رزین دار مثل رزین فرمالدئید استفاده می کنم و آن را در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد و فشار ۵ الی ۱۵ تن می چسبانم.
از دیگر مشکلات سازهای سیستم های قدیمی پل گذاری آن بوده است و غیر علمی آن است.
از آن جا که سیمسازهای ایرانی نداریم و از سیمهای تولیدی استفاده میکنیم، میتوان این سیمها را تا حد ۱۰ سانتیمتر کوچکتر از اندازه علمی روی سازههای میسازد و مرتباً کوک خالی میکنند.
آموزش نوازندگی سنتور
علت تغییر تعداد خرک های سنتور
سیم ۰.۴۰ بسیار حساس است و در سازهای بزرگ مقاومت کششی لازم را ندارد.کوچک کردن ساز تا حد ممکن باعث می شود تا کوک ساز بهتر بماند و دوام سنتور بیشتر شود.
من ابعاد سنتورهای ناظمی را که ۳۶×۲۷×۹۰ بوده است به ۳۵×۲۸×۹۲ تغییر داده ام و دوام و صدای بهتری را از ساز گرفته ام.
تا جایی که ساز های من در طول سال، بیش از ۳ الی ۴ بار نیاز به کوک کردن ندارند.
اخیرا هم تلاشم بر این بوده تا به جای سیم های قرمز از سیم های فولادی سفید استفاده کنم.
از دیگر ابداعاتم سنتورهای دو طرفه است که در دو طرف ساز سیم و خرک وجود دارد و یک سمت را می توان یک کوک کرد و سمت دیگر را کوک دیگر.
و کل ساز بر روی پایه ای چوبی قرار می گیرد و میله ای که در عرض ساز قرار دارد آن را به پایه متصل می کند.
با باز کردن پیچ میله می توان سوی ساز را برگرداند و از طرف دیگر آن استفاده کرد.
سنتور های بیسکویتی هم از دیگر ساخته های من است که در آن ضخامت ساز کاهش می یابد و با تغییراتی که داده ام طنین صدا زیبا تر و ساز سبک تر شده است.
سنتور های کروماتیک هم از دیگر ابتکاراتم است که در آن علاوه بر خرک های موجود ۹ خرک اضافه می شود و تا ۱۵ خرک هم می توان آن را ارتقا داد.
بر روی سنتور کروماتیک نت هایی را داریم که بر روی سنتور معمولی نیست و می توان بر روی ساز بدون تغییر دادن کوک دستگاه های مختلف را نواخت.
سنتور های فا کوک ، می کوک ، سنتور باس و تغییر در ابعاد آن ها از دیگر ابتکاراتم است.
سنتور باس سنتوری است که یک اکتاو از سنتور سل کوک بم تر است و می تواند ۹ خرک داشته باشد و تقریبا ابعادی دو برابر سنتور سل کوک دارد و اخیرا با تغییر ضخامت ، آن را کوچک تر ساخته ام.
سنتور های سبک ورزنده را احیا کرده ام و سنتور های ۱۲ ، ۱۱ ،۱۰ و ۹ خرک می سازم.
آموزشگاه موسیقی
شکل مضراب و تکامل فرم
مضراب در قدیم به شکل دو خنجر فلزی بوده است و رفته رفته بصورت دو چوب که شبیه خنجر است تبدیل شد.
مضراب در قرن اخیر با ابتکار ارامنه به شکل کلید سل شکسته در آمده است.
شکل و وزن مضراب به فیزیک دست نوازنده ها وابسته است. اما اغلب مضراب ها از چوب گردو، ششماد، گلابی درست می شود و بهترین همان چوب گردو است.
وزن آن معمولا در حدود ۳ تا ۳.۵ گرم است و اگر وزن مضراب از ۳.۵ گرم بیشتر باشد امکان تقه کردن وجود دارد و اگر هم وزنش از ۳ گرم کمتر باشد از حجم صدا کاسته می شود.
البته اخیرا تلاش کرده ام تا به جای چوب از مواد کربن دار جدید برای ساخت مضراب استفاده کنم، چرا که هم ارزان تر خواهد شد و استحکام بیشتری خواهد داشت و نمی شکند و خاصیتش شبیه به چوب است.
نوع چوب در ماهیت صدای ساز چه تاثیری دارد و ماهیت صدا در سنتور سازی چه جایگاهی دارد؟
از آن جا که ساز سازی در ایران آکادمیک نبوده است کمتر کسی پیدا می شود که ساز بسازد و با ماهیت صدا در آن هم آشنا باشد.
سازنده موفق کسی است که اهمیت صدای ساز را تشخیص بدهد و از تکنیک های خاصی بهره بگیرد.
اکثر سازنده ها درودگر بودند و البته نوازنده هایی هم پیدا می شدند که ساز هم بسازند.
من در حرفه ای که با آن سر وکار دارم تا به حال با در حدود ۲۰۰ نوع ساز سر و کار داشته ام و به موضوع شناخت صدا در آن ها بسیار اهمیت داده ام.
شناخت ماهیت صدا از شناخت چوب جدا نیست.
شاید در درجه اول چوب مناسب، تاثیر به سزایی بر صدای ساز می گذارد و شناخت آن اهمیت زیادی دارد.
چوبی که در قدیم برای ساخت سنتور استفاده می شود و فروان بود عمدتا چوب راش بود اما چوب بلوط، افرا، لیلکی، سرخه دار، گلابی، گردو، آزاد پوست ماهی هم مورد استفاده قرار می گرفت.
اما امروزه بیشتر از چوب گردو استفاده می شود چون مقاومت لازم را دارد و مناسب تر است.
طی آزمایشی که انجام دادم فشاری که از ناحیه سیم ها و از طرفین به سنتور سل کوک وارد می شود حدود ۱ تن است و چوب نرم و معمولی نمی تواند این مقدار فشار را دوام آورد.
در ایران بیش از ۲۵۰۰ نوع چوب گردو داریم که من در سازهایم بیشتر از چوب گردوهای مناطق کوهستانی با خاک سیاه ، استفاده می کنم.
چرا که چوب گردو سفید در شمال ایران مورد حمله پروانه های چوب خوار یا همان پت ها قرار می گیرد اما چوب گردو سیاه بخاطر صمغ تلخی که دارد کمتر در معرض این خطر است و دوام بیشتری دارد.
بهترین استاد سنتور
علت تغییر تعداد خرک های سنتور
نوع بافت چوب در صدای ساز تاثیر زیادی دارد.
هر چه بافت های چوب پیچیده تر باشند تلطیف صدای بهتری خواهیم داشت و در چوب هایی که بافت منظم دارند متاسفانه پدیده تشدید بوجود می آید و صدای ساز از حالت مطلوب خارج می شود.
چوب گردو های کوهستانی تویسرکان و خمسار و سنندج از بهترین چوب های موجود است.
البته چوب افرای مخملی یا افرای مازندران هم برای ساخت سنتور مناسب است ولی مقاومتی چون گردو ندارد اما در عوض صدا را لطیف و مطلوب می کند.
ترکیب این دو یعنی گردو و افرا در ساخت ساز موجب تامین استحکام کافی و ایجاد صدای لطیف خواهد شد.
نوع چوب در ماهیت صدای ساز چه تاثیری دارد و ماهیت صدا در سنتور سازی چه جایگاهی دارد؟
از آن جا که ساز سازی در ایران آکادمیک نبوده است کمتر کسی پیدا می شود که ساز بسازد و با ماهیت صدا در آن هم آشنا باشد.
سازنده موفق کسی است که اهمیت صدای ساز را تشخیص بدهد و از تکنیک های خاصی بهره بگیرد.
اکثر سازنده ها درودگر بودند و البته نوازنده هایی هم پیدا می شدند که ساز هم بسازند.
من در حرفه ای که با آن سر وکار دارم تا به حال با در حدود ۲۰۰ نوع ساز سر و کار داشته ام و به موضوع شناخت صدا در آن ها بسیار اهمیت داده ام.
شناخت ماهیت صدا از شناخت چوب جدا نیست.
شاید در درجه اول چوب مناسب، تاثیر به سزایی بر صدای ساز می گذارد و شناخت آن اهمیت زیادی دارد.
چوبی که در قدیم برای ساخت سنتور استفاده می شود و فروان بود عمدتا چوب راش بود اما چوب بلوط، افرا، لیلکی، سرخه دار، گلابی، گردو، آزاد پوست ماهی هم مورد استفاده قرار می گرفت.
اما امروزه بیشتر از چوب گردو استفاده می شود چون مقاومت لازم را دارد و مناسب تر است.
طی آزمایشی که انجام دادم فشاری که از ناحیه سیم ها و از طرفین به سنتور سل کوک وارد می شود حدود ۱ تن است و چوب نرم و معمولی نمی تواند این مقدار فشار را دوام آورد.
در ایران بیش از ۲۵۰۰ نوع چوب گردو داریم که من در سازهایم بیشتر از چوب گردوهای مناطق کوهستانی با خاک سیاه ، استفاده می کنم.
چرا که چوب گردو سفید در شمال ایران مورد حمله پروانه های چوب خوار یا همان پت ها قرار می گیرد اما چوب گردو سیاه بخاطر صمغ تلخی که دارد کمتر در معرض این خطر است و دوام بیشتری دارد.
نوع بافت چوب در صدای ساز تاثیر زیادی دارد.
هر چه بافت های چوب پیچیده تر باشند تلطیف صدای بهتری خواهیم داشت و در چوب هایی که بافت منظم دارند متاسفانه پدیده تشدید بوجود می آید و صدای ساز از حالت مطلوب خارج می شود.
چوب گردو های کوهستانی تویسرکان و خمسار و سنندج از بهترین چوب های موجود است.
البته چوب افرای مخملی یا افرای مازندران هم برای ساخت سنتور مناسب است ولی مقاومتی چون گردو ندارد اما در عوض صدا را لطیف و مطلوب می کند.
ترکیب این دو یعنی گردو و افرا در ساخت ساز موجب تامین استحکام کافی و ایجاد صدای لطیف خواهد شد.
علت تغییر تعداد خرک های سنتور
آموزش بازیگری – آهنگسازی و تنظیم – اخبار سینما – آگهی و تبلیغات – قیمت کولر گازی – تست بازیگری
آموزشگاه موسیقی
آموزشگاه موسیقی - بهترین آموزشگاه موسیقی - آموزشگاه موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی کودکان - آموزش پیانو - آموزش آواز - آموزش گیتار - آموزش ویولن - ثبت نام کلاس موسیقی - ثبت نام کلاس موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی شرق تهران - کلاس موسیقی - آموزش موسیقی کودک - آموزش موسیقی به کودکان - ثبت نام کلاس موسیقی برای کودکان - آموزشگاه موسیقی پیروزی - بهترین آموزشگاه موسیقی در شرق تهران - استاد خانم آموزش موسیقی - آموزشگاه موسیقی برای خانم ها - آموزشگاه موسیقی بانوان - آموزش سلفژ - آموزش صدا سازی - آموزش آواز پاپ - ثبت نام کلاس موسیقی در خیابان پیروزی - مدرس خانم موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی کودکان - آموزشگاه موسیقی کودک پیروزی - برترین آموزشگاه موسیقی - بهترین آموزشگاه موسیقی شرق تهران - بهترین سنین مناسب برای شروع ساز در کودکان - آموزش موسیقی کودکان – ضرب پا در موسیقی چیست - چگونه اضطراب و دلهره صحنه را از خود دور کنیم - هیتاگوژی در مقایسه با پداگوژی و آندراگوژی - تمرین برای افزایش حجم صدا - مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی - آشنایی معرفی دستگاه های موسیقی همایون - آموزش گیتار - آموزش تنبک - آموزش نی به چه کسی می گویند آهنگساز ؟ - فواید نواختن موسیقی در تحقیقات دانشگاهی - رابطه موسیقی با زندگی امروزه بشر - چرا آهنگی مدام در ذهن تکرار می شود - مقاله ای بسیار مفید درباره آموزش سلفژ