تفاوت میان آواز و دستگاه

آموزش و تدریس موسیقی در بهترین آموزشگاه موسیقی شرق تهران

ثبت نام کلاس موسیقی آواز سنتی

آموزشگاه هیــــــــــــوا

تفاوت میان آواز و اصطلاح دستگاه چيست؟

برای بسیاری از هنرآموزان در ابتدای کار این سوال مطرح میشود که مثلا چرا شور و ماهور و …”

دستگاه” و بیات اصفهان و دشتی و … “آواز” نامیده میشوند .

برای توضیح این مسئله نخست باید بفهیم که اصولا دستگاهها چگونه از هم شناخته می شوند و چه فرقی با هم دارند .

برای آغاز دستگاه ماهور را در نظر بگیرید ، همانطور که برای نوازندگان تار و سه تار مرسوم است و می دانند پرده های ماهور در گام دو همگی بکار هستند

( یعنی ربع پرده و نیم پرده نیستند یا به عبارت دیگر سری و کرن و بمل و دیز نیستند )

( البته نوازندگان ویلن و کمانچه معمولا ماهور ر یا سل می نوازند که به ترتیب دو دیز و فا دیز می شوند )

حال مهمترین مسئله ای که مایه تفاوت دستگاهی از دیگری می شود خارج شدن پرده ها از حالت بکار می باشد.

مثلا اگر در دستگاه ” ماهور دو” یا به عبارت بهتر ” گام دو” نت می کرن شود حالت ایجاد شده را آواز افشاری می نامند ولی اگر نت لا کرن و سی بمل شود حالت جدید را دستگاه شور می نامند یا اگر لا کرن و می بمل شود این حالت را آواز بیات اصفهان می نامند و …

توجه داشته باشید که این تغییر پرده ها فقط جنبه نظری ندارد و هنگام شنیدن حتی برای کسانی که آشنا به دستگاهها نیستند ، اینکه حداقل تغییری ایجاد شده واضح است به این صورت که مثلا هنگام شنیدن ماهور احساس شادی بیشتری نسبت به شور در انسان ایجاد می شود یا دستگاه چهارگاه احساس شکوه و عظمت بیشتری نسبت به مثلا دشتی که سوزناک تر است دارد .

البته این قواعد هرگز کلی نیست و اصولا موسیقی چیزی نیست که استثنا نداشته باشد .

مثلا آهنگ معروف ” ای ایران ” در دستگاه دشتی که عموما غم انگیز است توسط استاد روح الله خالقی تصنیف شده است که کاملا حماسی است و این مسئله به توانایی و ذوق و استعداد آهنگسازان دارد که بتوانند چنین هنر نمایی ها را انجام دهند والا میتوان گفت که ۹۰% تصنیف های دشتی سوزناک هستند مثلا آهنگهای عارف قزوینی مانند ” گریه کن ” و ” گریه را به مستی بهانه کردم ” و آهنگهای مرتضی محجوبی مانند ” کاروان ” و ” نوای نی ” و آهنگ ” آه سحر” از روح الله خالقی .

حال به بیان فرق دستگاه و آوازها می پردازیم : 

اصولا آوازها زیر مجموعه دستگاه ها هستند یعنی آوازها از نظر پرده هایی که نواخته می شوند مانند آن دستگاهی هستند که جزو آن هستند یعنی مثلا ابوعطا در پرده های شور نواخته می شود فقط با این تفاوت که نت شاهد تغییر کرده است ولی هرگز نمی توان ماهور را در پرده های شور نواخت مگر در مرکب نوازی که یک گوشه دلکش ماهور منطبق برگوشه شهناز شور می شود .

تقسیم بندی بدین صورت است :

۱- دستگاه ماهور شامل آواز راست پنجگاه می باشد .

۲- دستگاه شور شامل آوازهای دشتی – ابوعطا – افشاری – بیات ترک و نوا است .

۳- دستگاه همایون شامل دستگاه بیات اصفهان است .

۴- دستگاه چهارگاه

۵- دستگاه سه گاه

دسته بندی فوق را استاد علی نقی وزیری بنا نموده اند ولی قدما بر هفت دستگاه و پنج آواز معتقدندبدین صورت که راست پنجگاه و نوا را نیز دستگاه جداگانه به شمار می آورند ولی نوا نیز دقیقا در پرده های شور و راست پنجگاه نیز در پرده های ماهور نواخته می شود که به این علت تقسیم بندی وزیری علمی تر به نظر می رسد .

البته عده ای نیز بر نظریه دوازده دستگاه معتقند چون واقعا اگر جنبه نظری را کنار بگذاریم دستگاه ها هنگام شنیدن کاملا تفاوت می کنند و دیگر اینکه برخلاف این تقسیم بندی ها بویژه در مورد دستگاه شور آوازهای آن کاملا متفاوت و گاهی شبیه دیگر دستگاه ها هستند مثلا بیات ترک بیشتر از اینکه شبیه شور باشد مانند ماهور است و افشاری شبیه نوا و تا حدی سه گاه می باشد .

تفاوت میان آواز و اصطلاح دستگاه چيست؟

نکته دیگر اینکه اصول مرکب نوازی دقیقا مبتنی بر آگاهی از همین مطالب دارد و کسانی که بر این موارد تسلط داشته باشند براحتی می توانند از هر دستگاهی به دستگاه دیگر تغییر مقام بدهند و از نظر علمی هیچ محدودیتی برای مرکب نوازی وجود ندارد هر چند که تا کنون این کار برای همه دستگاهها مرسوم ( یا به عبارت بهتر اختراع نشده است ) نشده است ولی برای مثال اخیرا مرکب نوازی از همایون به بیات ترک توسط مرحوم ایرج بسطامی اجرا شده است .

تفاوت-میان-آواز-و-اصطلاح-دستگاه-چيست-؟
آموزشگاه موسیقی - بهترین آموزشگاه موسیقی - آموزشگاه موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی کودکان - آموزش پیانو - آموزش آواز - آموزش گیتار - آموزش ویولن - 

ثبت نام کلاس موسیقی - ثبت نام کلاس موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی شرق تهران - کلاس موسیقی - آموزش موسیقی کودک - آموزش موسیقی به کودکان -

 ثبت نام کلاس موسیقی برای کودکان - آموزشگاه موسیقی پیروزی - بهترین آموزشگاه موسیقی در شرق تهران - استاد خانم آموزش موسیقی - 

آموزشگاه موسیقی برای خانم ها - 

آموزشگاه موسیقی بانوان - آموزش سلفژ - آموزش صدا سازی - آموزش آواز پاپ - ثبت نام کلاس موسیقی در خیابان پیروزی - مدرس خانم موسیقی کودک - آموزشگاه موسیقی کودک -

 آموزشگاه موسیقی کودکان - آموزشگاه موسیقی کودک پیروزی - برترین آموزشگاه موسیقی - بهترین آموزشگاه موسیقی شرق تهران -  بهترین سنین مناسب برای شروع ساز در کودکان -

 آموزش موسیقی کودکان – ضرب پا در موسیقی چیست - چگونه اضطراب و دلهره صحنه را از خود دور کنیم - هیتاگوژی در مقایسه با پداگوژی و آندراگوژی -

 تمرین برای افزایش حجم صدا  - مهارت و توانمندیهای مورد نیاز آهنگسازی - آشنایی معرفی دستگاه های موسیقی همایون - آموزش گیتار - آموزش تنبک - آموزش نی

به چه کسی می گویند آهنگساز ؟ - فواید نواختن موسیقی در تحقیقات دانشگاهی - رابطه موسیقی با زندگی امروزه بشر -
چرا آهنگی مدام در ذهن تکرار می شود - مقاله ای بسیار مفید درباره آموزش سلفژ